22. Kapitola

28.05.2018

Ve 22. kapitole je nám ukázán pozemský Jeruzalém ještě jednou v různých souvislostech. Stánek Boží, příbytek Boží pak bude pro lidi viditelný. Bude naplňovat nebe a zemi, starý a Nový Jeruzalém Svou slávou. "Nebesa jsou Můj trůn a země podnož noh Mých ..." (Izaiáš 66:1, Skutky 7:49)

"Dále mi pak ukázal potok čistý vody života, jasný jako křišťál, který vytéká pod trůnem Božím a Beránkovým.

Na obou stranách potoka, napůl mezi ním a ulicemi města rostly stromy života, které nesly dvanáctkrát ovoce: každý měsíc nesou ovoce, a listí stromů slouží národům k uzdravení.

Také tam již nebude nic prokletého, ale trůn Boží a Beránka v něm bude ..." (22:1-3a)

Prorok Ezechiel toto popsal již dávno předtím a svědčí: "Když On mě vzal vzhůru, a zavedl mě zpět ke vchodu chrámu, viděl jsem vytékat vodu pod prahem chrámu směrem na východ - přední strana chrámu ležela směrem na východ -; a voda tekla po jižní boční zdi chrámu, jižně od oltáře.

Na zpáteční cestě jsem viděl na břehu řeky na obou stranách mnohé stromy.

U řeky ale na jejích březích porostou všelijaké stromy s jedlým ovocem, stromy, jejichž listí nevadne a ovoce neustává. Každý měsíc ponesou zralé ovoce, neboť voda, při které rostou, vytéká ze svatyně; proto bude jejich ovoce sloužit za potravu a jejich listí k uzdravení." (Ezechiel 47:1:7 + 12)

I tento popis objasňuje, že tam ještě budou národy. K dispozici bude obojí: ovoce k potravě a listí k lékařství. Všechno bude požehnáno. Rozdělení čteného textu do dvanácti měsíců rovněž potvrzuje, že se jedná o Tisícileté království.

I zde musíme dbát přesně na každé slovo a vidět je ve správné souvislosti. V Jeruzalémě tedy již nebude nic zlořečeného nebo raněného prokletím. Prorok Izaiáš pak popisuje všeobecnou situaci na zemi: "Nebude tam dítěte, ani starce, kteří by své dny plně nevyžili; nýbrž jako nejmladší zemřou století a kdo se dožije jen sta let, bude platit za zlořečeného hříšníka." (65:20)

Pozůstalé národy a obzvláště všichni z Izraele, kteří se nepočítají k prvnímu vzkříšení, budou v době Tisíciletého království normálně dále žít, stavět, sázet, jíst a pít, rodit děti, atd.

"Nebudou pracovat nadarmo, aniž ploditi budou ke strachu; ne, oni budou Pánem požehnaným pokolením, a jejich potomci jim zůstanou zachováni." (Izaiáš 65:23)

S ohledem na spasené je řečeno: "... a Jeho služebníci budou Jemu sloužit

a uzří tvář Jeho a Jeho jméno bude napsáno na čelech jejich.

Noci tam již více nebude, a není třeba lampy, ani slunce; neboť Bůh Pán jim bude svítit a oni budou panovat jako králové na všecky věky."(Zjevení 22:3b-5)

Beránek je ještě ukazován a jmenován vedle Boha, neboť až když čas přejde do věčnosti, pomine Boží zjevení Syna v Bohu, ze kterého vyšlo, a pak bude Bůh všecko ve všem (1. Kor. 15:28).

"... potom konec, když On Bohu, Otci předá království, jakmile On každé panství a každou moc zničil; neboť musí jako Král panovat, dokud by Mu nepoložil všecky nepřátele k nohám Jeho." (v. 24-25)

I když je dán popis v množném čísle, přechází vždy do jednotného čísla: "...a Jeho služebníci Mu budou sloužit, a Jeho tvář budou vidět a Jeho jméno bude napsané na čelech jejich." V Novém Jeruzalémě je Beránek svící mezi Nevěstou; zde je nám řečeno, že Bůh Pán dává světlo, a spasení budou panovat s Ním po všechny věky.

Poslední napomenutí věřícím

Ve verši 6. je nám připomenut začátek z první kapitoly, ve kterém se představuje ten mluvčí a působící. "Pak mluvil ke mně: Tato slova jsou spolehlivá a pravdivá, a Pán Bůh duchů proroků, poslal anděla Svého, aby Svým služebníkům ukázal, co se musí dít brzo." Potom, co byly popsány všechny různé příchody Páně v různých příslušných souvislostech, a byla již řeč o svatební hostině, o Tisíciletém království a konečném soudu před Bílým trůnem, je psáno napomenutí v poslední kapitole ve verši 7: "A věz dobře: JÁ přijdu brzy! Blahoslavený jest, kdo se pevně drží slov proroctví knihy této!" To dokazuje, že ta oznámení a popsané události nenalézají své uskutečnění v chronologickém sledu kapitol.

Sedmý verš může být porovnáván s veršem 3. v kapitole 1. To skutečné blahoslavenství, které zahrnuje všechna blahoslavenství z kázání na hoře Olivetské a jiných místech, se plně projeví při příchodu Ježíše Krista při opravdově věřících, kteří věřili slovům proroctví této knihy, a pevně se jich drželi. Bůh vyžaduje, abychom Jemu věřili na základě Jeho Slova, abychom očekávali a dožili, co zaslíbil ve Slově.

Po tomto oznámení Páně se hlásí ten vidoucí jako očitý svědek ke Slovu, které slyšel na vlastní uši. Slyšel a viděl, a napsal všecko na základě Božího pověření. "A já, Jan jsem toto viděl a slyšel; a když jsem to viděl a slyšel, padl jsem k nohám toho anděla, který mi toto ukázal, abych se mu klaněl;

ale on mi řekl: Nečiň to! Já jsem spoluslužebník tvůj a bratří tvých, těch proroků, jako i těch, kteří se drží pevně slov této knihy. Bohu se klaněj!"

Z toho prožití jasně vyplývá, jak byl Jan přemožen. On stál v přítomnosti tohoto nebeského posla, který je z jedné strany označován jako anděl, a z druhé strany jako spoluslužebník bratří a proroků. Jak již mnohokrát zmíněno, je slovo "anděl" a "posel" v základě vzato to stejné. Tím bývá označen někdo se zvěstí, ať je to nebeský, nebo pozemský Bohem poslaný. Úcta a klanění ale náleží jen samotnému Bohu, neboť On jediný je hoden uctívání.

Ten anděl, potom co Jana napomenul, mluvil ještě jednou: "Nezapečeťuj slova proroctví knihy této, neboť čas je blízko."

Na konci času milosti, když zaznělo nejposlednější volání, zůstane každý v tom stavu, ve kterém se nalézá: "Kdo činí nepravost, nechť nadále nepravost činí a ten poskvrněný vinou, nechť se nadále poskvrňuje; ale spravedlivý nechť nadále koná spravedlnost a svatý, ať se nadále posvěcuje!" (v. 11) Ať dobrý či zlý, zachráněn nebo ztracen, každý pak zůstane v tom stavu, který zaujal.

Ale ospravedlnění budou nadále konat Boží spravedlnost a ti v pravdě posvěcení se budou ještě více posvěcovat, až budou svatí skrz naskrz. Pak volá Pán naposledy: "Hleď, Já přijdu brzy a moje odplata se Mnou, abych každému odplatil podle jeho díla." (v. 12) Potom se On přestavuje ještě jednou jako v první, druhé a třetí kapitole a v kapitole 21:6: "JÁ jsem Alfa a Omega, První a Poslední, Začátek i Konec." (v. 13)

Nato následuje poslední výzva a zaslíbení: "Blahoslavení jsou, kteří omývají svá roucha, aby dosáhli práva při stromu života a mohli branami vejít do města.

Venku jsou psi a čarodějníci, necudní a vrahové, modláři a všichni, kteří milují a činí lež." (v. 14-15) Z tohoto popisu je vidět, že se zde zase jedná o časový úsek Tisíciletého království. Na nové zemi již ti "vně stojící, lháři a vrahové" nejsou.

Závěrečné slovo Ježíše

Na závěr přejímá Pán a Spasitel zodpovědnost za celé zjevení: "JÁ, Ježíš, jsem Svého anděla poslal, abych vám toto před církvemi dosvědčil: JÁ jsem Výstřelek z kořene pokolení Davidova, jasná Jitřní hvězda.

A Duch a Nevěsta říkají:Přijď! A kdo to slyší, ten řekni: Přijď! A kdo žízní, ten přijď! Kdo má touhu, ten přijmi vodu života zdarma!

Dosvědčuji každému, kdo slyší ta slova proroctví knihy této:Jestliže k nim něcopřidá, že Bůh jemu přidá rány, o kterých je v této knize psáno;

a jestliže někdo od slov proroctví knihy této něco odejme, tak Bůh odejme jeho podíl při stromu života, a ze svatého města, o kterém je v této knize psáno." (v. 16-20)

To je vážné slovo pro všechny, kdož slyšeli proroctví této knihy. Kdo podle toho činí, nemá se čeho obávat, naopak: vroucí radost pronikne srdce každého, kdo ke slovům proroctví knihy této nic nepřidá a nic z toho neodejme, a takoví lidé existují. Oni mají to zjevené, obživující originální Slovo a také svědectví Ježíše Krista. Brzy budou těmi zjevenými syny Božími.

"Mluví ten, který toto dosvědčuje:Ano, Já přijdu brzy!"

Nato odpovídá Jan: "Amen. Přijď, Pane Ježíši."

"Milost našeho Pána buď se všemi."


Pravda Boží
Tak jak byla zjevena různým božím mužům
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky