5. Kapitola

25.05.2018

V 5. kapitole se nejprve jedná o tajuplnou knihu v ruce toho na trůnu sedícího, která je opatřena na zadní straně sedmi pečetěmi. "Pak jsem viděl jiného silného anděla, který zvolal silným hlasem: Kdo je hoden knihu otevřít a její pečetě zlomit? Ale nikdo na nebi, ani na zemi, ani pod zemí nebyl hoden tu knihu otevřít a nahlédnout do ní."

Tento děj je nám předveden jako drama s různými rolemi, jež umožní to dění pochopit. Jan plakal, protože nikdo, ani na nebi, ani na zemi, ani pod zemí nemohl tu knihu vzít a otevřít. Pak se dozvěděl, že existuje jeden:

"Pohleď, Lev z kmene Juda, kořen Davidův přemohl, aby knihu a její pečetě otevřel.

A viděl jsem uprostřed trůnu a čtyř živých bytostí z jedné strany a starších z druhé strany stát Beránka, jako by byl zabitý; který měl sedm rohů a sedm očí - to jest sedm duchů Božích, kteří jsou vysláni na celou zemi.

Tedy Beránek šel a vzal knihu z pravé ruky sedícího na trůnu." Beránek, nikoli Lev vzal tu knihu, neboť tento proces spadá ještě do času milosti novozákonní Církve. Na jedné straně je ukázán Syn Boží jako Lev z kmene Juda, což jej zobrazuje jako Krále, z druhé strany Jej Jan viděl jako Beránka, čímž je symbolizován jako Spasitel ve vztahu ke spaseným. Jenom Beránek Boží, který nás spasil, je hoden vzít knihu a zlomit pečetě a odhalit tajemství v této knize.

"A když On vzal tu knihu, padly čtyři živé bytosti a čtyřiadvacet starších před Beránkem; každý z nich měl harfu a zlatou číši naplněnou vůní; to jsou modlitby svatých, a zpívali novou píseň, která zněla: Hoden jsi Ty knihu vzít a její pečetě zlomit, neboť jsi se nechal zabít a vykoupil jsi nás pro Boha Svou krví ze všech kmenů a řečí, ze všech národů a národností

a učinil jsi nás pro našeho Boha králi a kněžími a budeme na zemi vládnout jako králové!"

Není to tak, že by jen někteří byli určeni ke kněžskému povolání v nějaké úřadující konfesi, nýbrž víceméně všichni spasení jsou Bohu posvěceni. Jak je psáno: "... a učinil z nás krále a kněží pro Svého Boha a Otce..." (1:6) "Vy jste vyvolený rod, královské kněžstvo, svaté shromáždění lidu, k vlastnictví dobytý lid ..." (1. Petra 2:9a)

Ty čtyři živé bytosti před trůnem mají zvláštní úkol ve spojení se spasenou Církví. Proto je o nich zmínka, jak ještě uvidíme, jen při otevírání prvních čtyř pečetí, ale při dalších třech již ne. Také čtyři jezdci jsou ukázáni jen při prvních čtyřech pečetích a ne i při třech dalších. Učitelé Bible vidí shodně ve čtyřiadvaceti starších dvanáct praotců jako zástupce Staré smlouvy a dvanáct apoštolů jako zástupce novozákonní Církve. Zde je naznačeno, že se zde jedná o společné dokončení věřících z národů, a z dvanácti kmenů izraelských s ohledem na panování. Proto v této souvislosti není řeč o vytržení a svatební hostině v nebi, ale o kralování na zemi.

Nebeské zástupy se připojily ke chvalozpěvu desetitisíců krát desetitisíců, předtím ještě neznámému. Volají: "Hoden jest Beránek, jenž se nechal zabít, obdržet moc a bohatství, moudrost a sílu, čest a slávu a chvalozpěv.

A celé stvoření na nebi a také na zemi a pod zemí a na moři a všecko, co v nich žije, jsem slyšel volat: Tomu, který sedí na trůnu a Beránkovi zpěv chvály a čest, sláva a moc na všecky věky."

Z toho je vidět, že do uskutečnění a dokončení Boží spásné rady je zahrnuto celé stvoření a také se zapojí do chvalozpěvu. Všechno stvoření pak bude spaseno a osvobozeno od pomíjitelnosti, jíž je nyní podřízeno a pod níž lká (Řím. 8:19-25). Sotva můžeme tušit s jakou úlevou celý vesmír v tom čase vydechne, když vše bude Bohem přeneseno do původního určení. Jemu pak vzdají všecku slávu. 

Pravda Boží
Tak jak byla zjevena různým božím mužům
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky